Радує, що природа цього попиту диверсифікується - ми бачимо кілька джерел. Це компанії різних сфер діяльності, як нові на ринку гравці, так і ті, які вже працюють в Україні, розвиваються і потребують розширення приміщень.
Ще одна тенденція, яка спостерігається, - готовність клієнта платити за якість, а це зароджує зернятко для більш істотного зростання офісного, а також інших сегментів комерційної нерухомості. Даний сегмент стає більш професійним, тому що кінцевий споживач стає більш вимогливим і витонченим. Така ж тенденція стосується і інших секторів нерухомості. При цьому якщо ми говоримо про якість, то це не тільки питання місця розташування, доброго ремонту для представництва компанії або sales-офісу, це також питання HR-політики, адже робочий простір стає одним з факторів, щоб залучити й утримати талановитих співробітників.
Крім того, ми розуміємо, що не всі офісні проекти, які зараз будуються, будуть реалізовані або, по крайней мере, реалізовані вчасно в силу абсолютно різних причин. З огляду на те, що запити орендарів ростуть, збільшується розрив між попитом і пропозицією. У зв'язку з цим за останні півроку значно посилився інтерес кінцевих користувачів офісної нерухомості до built-to-suit проектам. При цьому як при пошуку нового приміщення, так і при реалізації проекту built-to-suit компанії акуратно підходять до вибору партнерів. З цього випливає наступне: репутаційна складова набуває дедалі більшу вагомість, і не тільки на офісному ринку, але в комерційній нерухомості в цілому.
Також значною тенденцією є зростання сегмента коворкінг. Раніше це був новий для нашого ринку формат робочих просторів, незважаючи на те, що глобально є дуже багато знакових прикладів, серед них - світовий трендсеттер WeWork. Зараз ринок України поповнився кількома хорошими гравцями. Коворкінг стають більш креативними і якісними, і якщо раніше основним завданням було просто створити коворкінг, а кінцевому користувачу - потрапити в нього, то зараз йде деталізація запропонованого якості в поєднанні з локацією і іншими функціями.
Продовження читайте в журналі Commercial Property №8 (193) сентябрь 2019.